Vijesti

28.05.2020. — Znanstvene vijestiKvazi-jednodimenzionalna elektronska stanja i preferencijalno vođenje struje između ravnina u 1T-TaS2

Kolega Eduard Tutiš, zajedno s grupom znanstvenika iz Švicarske, Njemačke te Fizičkog odsjeka PMF-a, objavio je rad u časopisu npj 2D materials and Applications. Rad donosi eksperimentalni i teorijski uvid u novo stanje u slojastim kristalima, gdje se elektronske orbitale samoorganiziraju u jednodimenzionalne metalične objekte („lance od zvijezda“) koji se pružaju u smjeru okomitom na slojeve.

21.02.2020. — Znanstvene vijestiUltrafast hot phonon dynamics in MgB2 driven by anisotropic electron-phonon coupling

Naš kolega Dino Novko u suradnji sa znanstvenicima sa Sveučilišta Humboldt u Njemačkoj i Istituto di Struttura della Materia u Italiji objavio je članak u prestižnom časopisu Physical Review Letters. Autori istražuju jedinstvenu dinamiku vrućeg E2g fononskog moda u MgB2 pomoću teoretskih pristupa kvantnog polja iz prvog principa.

06.02.2020. — Znanstvene vijestiBroken adiabaticity induced by Lifshitz transition in MoS2 and WS2 single layers
Dino Novko, znanstveni suradnik Instituta za fiziku, objavio je rad u prestižnom časopisu Communications Physics, u kojem se dokazuje kako adijabatska Born-Oppenheimer aproksimacija ne vrijedi u dihalkogenidima prijelaznih metala te se aktivira jaka neadijabatska renormalizacija fonona uslijed Lifshitzovog prijelaza.
25.12.2019. — Znanstvene vijestiRavnotežni oblik jednoslojnih otoka heksagonalnog borovog nitrida na površini iridija

Lijepa vijest stiže nam na sam Božić od kolege Marina Petrovića koji je, u suradnji s kolegama sa Sveučilišta Duisburg-Essen, došao je do novih rezultata važnih za razumijevanje sinteze jednoslojnog heksagonalnog borovog nitrida. Rezultati istraživanja tog atomski tankog, izolatorskog materijala objavljeni su u časopisu Scientific Reports, gdje je pokazano na koji način morfologija podloge koja se koristi za sintezu određuje oblik rastućih domena heksagonalnog borovog nitrida.

17.12.2019. — Znanstvene vijestiKonvergencija aproksimacija neperturbativne renormalizacijske grupe

Kolega Ivan Balog, zajedno s grupom znanstvenika sa Sveučilišta Sorbonne, tvrtke Visage Technologies AB, CEA Saclay te Sveučilišta u Montevideu, objavio je rad u prestižnom časopisu Physical Review Letters. Autori su proučavali konvergenciju derivacijskog razvoja, aproksimacije koja se često koristi za analitičke račune dugovalnih svojstava sustava u statističkoj fizici, fizici ondenzirane materije, ali i fizici visokih energija.

21.11.2019. — Znanstvene vijestiNapredna detekcija signala u 2D nanoporama

Naš kolega Damir Altus, zajedno s alumnijima Instituta za fiziku, M. Lihter i S. Marionom koji su sada u grupi prof. A. Rađenović s École Polytechnique Fédérale de Lausanne, objavili su rad u prestižnom časopisu Nano Letters o detekciji DNK u nanoporama u trakicama atomski tankog molidbenovog disulfida. U radu se pored očitanja ionske struje kroz nanoporu, primjenjuje korelirano očitanje struje kroz MoS2 sloj u konfiguraciji tranzistora s efektom polja.

20.10.2019. — Znanstvene vijestiPodešavanje toplinske vodljivosti u TiO2 anatazi

Kolega Osor Slaven Barišić, zajedno s grupom znanstvenika s Fizičkog odsjeka PMF-a i École Polytechnique Fédérale de Lausanne u Švicarskoj objavili su rad u prestižnom časopisu Communications Physics. Autori su proučavali toplinsku vodljivost u monokristalima anataze TiO2 te istražili utjecaj strukturiranja materijala na nanoskalama na svojstva transporta.

22.02.2019. — Znanstvene vijestiHlađenje atoma optičkim frekventnim češljem

Naš tim istraživača iz područja hladnih atomskih plinova N. Šantić, D. Buhin, D. Kovačić, I. Krešić, D. Aumiler i T. Ban objavio je rad u časopisu Scientific Reports u kojem se hlađenje atoma rubidija proučavalo koristeći nekonvencionalnu metodu hlađenja koja se temelji na upotrebi femtosekundnog lasera koji u spektralnoj domeni čini optički frekventni češalj. Navedena metoda mogla bi omogućiti hlađenje atoma sa snažnim prijelazima u UV području spektra koji se, zbog nedostatka kontinuiranih izvora svjetlosti u tom spektralnom području, ne mogu ohladiti laserom.

05.02.2019. — Znanstvene vijestiNeobična svojstva kuprata objašnjena heterogenom lokalizacijom naboja

Naš kolega Petar Popčević u suradnji sa znanstvenicima s Fizičkog odsjeka PMF-a (Zagreb), s Tehničkog sveučilišta u Beču (Austrija) te sveučilišta Minessota (SAD) objavio je rad u prestižnom časopisu Science Advances. U radu je predložen fenomenološki model visokotemperaturnih supravodiča na bazi bakrenih oksida (skraćeno: kuprata), koji na jednostavan način objašnjava i povezuje najvažnija svojstva tih materijala.

25.01.2019. — Znanstvene vijestiOrganski izolatori i Mott-Andersonova lokalizacija

Naši kolege Matija Čulo, Tomislav Ivek, Silvia Tomić i Bojana Hamzić su zajedno sa suradnicima iz Zagreba, Japana, SAD-a i Njemačke objavili članak o utjecaju nereda na magnetotransportna svojstva organskih izolatora s Mott-Andersonovom lokalizacijom. Urednik časopisa Physical Review B uvrstio je članak među istaknute tekstove posljednjeg izdanja.